23 فوریه 2022 - مطالعه جدیدی که در مجله Diabetologia منتشر شده است، نشان می دهد که دریافت ترکیب مناسبی از روشنایی داخل ساختمان در طول روز - روشنایی بیشتر در ساعات روز و نور کم در عصر - ممکن است مقدار کلی انرژی مصرف شده توسط بدن را افزایش دهد و باعث آرامش در شب شود.

دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند کیفیت خواب با معیارهای مختلف خطر دیابت و کنترل قند خون مرتبط است. مطالعات نشان داده اند که مدت زمان کوتاه خواب با خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است و خواب بهتر با کاهش خطر ابتلا به نوع 2 و سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا مرتبط می باشد. در افراد مبتلا به دیابت، کیفیت خواب با سطح قند خون بعد از غذا مرتبط است و در درازمدت، اختلالات خواب با افزایش خطر مرگ ارتباط دارد. در عین حال، درمان اختلالات خواب با بهبود نتایج در دیابت نوع 2 مرتبط است، به طوری که کیفیت خواب ممکن است یک عنصر ضروری در مدیریت دیابت محسوب شود.

در این مطالعه، محققان کیفیت خواب را مورد بررسی قرار ندادند، بلکه به یک عامل مرتبط در چرخه خواب و بیداری روزانه توجه کردند: "میزان نوری که در طول روز در معرض آن قرار می گیریم". نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که در جامعه ی مدرن، نور مصنوعی تقریباً همیشه وجود دارد، -با اثرات بالقوه مضر بر مکانیسم‌های بیولوژیکی طبیعی وابسته به نور، که هورمون‌های مربوط به خواب و همچنین عملکردهای دیگری مانند مصرف انرژی (کالری‌های سوزانده شده) و سطح قند خون را تنظیم می‌کند. محققان خاطرنشان کردند که اکثر مردم پس از تاریکی هوا در معرض نور مصنوعی قرار می گیرند که ممکن است به کیفیت خواب و سایر عملکردهای بیولوژیکی آنها آسیب برساند.

محققان نوشتند: هدف از این مطالعه، مقایسه ی برخی واکنش‌های بیولوژیکی با یک چرخه روشنایی بهینه - روشنایی در بیشتر ساعات روز، اما نور کم در عصر - در مقابل یک چرخه نوری غیربهینه با روشنایی خیلی کم در طول روز و روشنایی زیاد بعد از تاریکی هوا، بود. شرکت کنندگان در این مطالعه 14 فرد بزرگسال دارای اضافه وزن با مقاومت به انسولین بودند که هر کدام دو جلسه ی مطالعه 40 ساعته آزمایشگاهی مختلف را تکمیل کردند. در طول یک چرخه، شرکت کنندگان پروتکل روشنایی 24 ساعته روشنایی بهینه را از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر و سپس نور کم را تا ساعت 11:00 شب تجربه کردند. در چرخه دیگر، پروتکل روشنایی 24 ساعته ی نامتناسب، با نور کم در روز و نور زیاد در عصر را تجربه کردند. در هر دو دوره ، انرژی مصرفی و دمای بدن شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری شد و مکرراً نمونه خون از آنها گرفته شد.

نور بهینه با افزایش کالری سوزانده شده مرتبط است و سطح ملاتونین را بهبود می بخشد

محققان دریافتند که در طول چرخه ی بهینه روشنایی، سطح قندخون شرکت کنندگان قبل از وعده غذایی عصر در ساعت 6 بعد از ظهر، پایین تر بود، اما در طول چرخه نوری نامتناسب پس از این وعده غذایی، سطح قند خون پایین تری داشتند که منجر به پرخوری آنها می شود. در مقایسه با یک شب "پایه" که قبل از چرخه 24 ساعته با روشنایی تنظیم شده بود، چرخه روشنایی بهینه منجر به تغییری در مصرف انرژی نشد، در حالی که چرخه نوری نامتناسب منجر به سوزاندن کالری کمتری در طول خواب شد. چرخه نور ناهماهنگ، همچنین منجر به تولید ملاتونین کمتری در عصر شد- هورمونی طبیعی که به بدن کمک می‌کند آرام شود و برای خواب آماده گردد. در مجموع، این نتایج نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور ناکافی در طول روز یا قرار گرفتن در معرض نور زیاد در شب، می تواند به افزایش وزن و کیفیت پایین خواب منجر شود.

محققان خاطرنشان کردند که این یک مطالعه بسیار کوچک با مدت زمان کوتاه بود، اما این نتایج، انجام مطالعات بیشتر را برای بررسی چگونگی تأثیر نور بر مصرف انرژی، سطح قندخون و کیفیت خواب در تعداد بیشتری از افراد در دوره‌های زمانی طولانی‌تر، توجیه می‌کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/23/bright-indoor-lighting-during-the-day-linked-to-metabolic-health/